fredag 1 maj 2009

Roland Nilssons magiska nummer!

På Swedbank Stadion är min plats på rad 3 sektion F. Det är en toppenplats som jag betalat 3900 kronor för. Det är min stol hela säsongen.
Jag har nu sett samtliga hemmamatcher MFF spelat i årets allsvenska.
På Malmö Stadion har jag sett hundratals m
atcher sedan 1958. De senaste åtta åren satt jag på rad 21 sektion F, alltså nära vår himmelske Fader.
På detta avstånd blev spelarna till små leksaksfigurer. Vid vissa situationer behövdes t o m en kikare. Någon överblick existerade inte. Det taktiska mönstret blev på det avståndet ofta till en soppa.
På den nya Stadion är situationen förbättrad lika tydligt som när natt blir till dag. Jag får från min plats ett fantastiskt perspektiv på själva matchförloppet.
Jag SER spelmönstret. I matchen mot Gefle IF i första halvlek SÅG jag plötsligt vad tränarparet Nilsson/Gren vill med MFF. Jag blev mycket glad över min upptäckt.
Roland Nilsson blev en av Sveriges genom
tiderna mest rutinerade spelare på internationell nivå. Sina kunskaper vad som krävs tog han med sig i sin roll som tränare. Han, om någon, vet vad som krävs.
Svensk fotboll har i alla tider handlat om kraftfotboll.
-Bara skyffla i väg lädret, så ordnar det sig, verkar man ha tänkt.
På internationell nivå leder detta inte till några framgångar.
I Danmark agerar man helt annorlunda. Man tänker och spelar Roland Nilsson-fotboll.
Resultatet givet: de danska lagen är betydligt mer framgångsrika i de internationella cuperna.
Roland Nilssons filosofi är att man ska SPE
LA sig ur svåra situationer, inte minst i backlinjen. Många kallar det lite förnedrande att rulla boll. Fel, det är en konst att elegant kunna rulla boll.
Mot Gefle i första halvlek såg jag tydligt hur skickligt MFF-spelarna flera gånger SPELADE sig ur svåra situationer. Det krävs tekniska spelare för klara av detta. Det har MFF. Med lite tur hade man lett med 3-0 i halvlek.
När Roland Nilsson försökte sjösätta sitt tänk under sin första säsong förra året, gick det inte alls. Spelarna var helt fördärvade av Sören Åkebys tjong fotboll och styrkepass mera lämpade för grobianer. Glöm inte att människan t o m förbjöd bollar under långa perioder av sina träni
ngspass.
Varför slocknade då MFF i andra halvlek mot Gefle? Jo, när målen uteblev i första halvlek blev spelarna osäkra.
Det behövs inte mycket för att tappa självförtroendet. De flesta är faktiskt väldigt unga människor. Alla vi som gapar och skriker bör tänka på det.
MFF:s tränarpar är inne på en spännande linje. En dag kommer det att lossna, kanske inte mot HIF men mot Djurgården hemma den 10 maj. Fast det får lossna redan på måndag. Jag håller tummarna
för Roland Nilssons magiska nummer.
Calle Rockbäck

HIF-MFF-läs Tobias HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar