onsdag 20 maj 2009

Match och trafik KAOS!

I dag är det tid igen. Örebro SK kommer på besök till vårt nya fina Stadion. Det finns bara ett jätteproblem som ingen bryr sig om: den kaotiska trafiken.
När man byggde Stadion rök ett antal träningsplaner som användes som parkering i samband med match. Någon ersättningsparkering skapades aldrig.
I stället uppmanar man folk att ta bussen. Men Herre min skapare, vi lever 2009 och inte 1939.
Under 1970-talet flyttade många malmöbor ut i kranskommunerna. Det är här som dagens stora publik sitter och trycker, inte i Malmös innerstad med cykel avstånd.
Bor du i kranskommunerna typ Dalby, Vellinge, Staffanstorp, Lomma etc. måste du ha bil. I dessa kommuner finns inga fotbollsbussar till Malmö FF:s hemmamatcher.


En av mina söner som bor i Dalby, har kommit på en smart lösning. Han stoppar in sin cykel i bilens bagage. Kör in till Malmö, parkerar i stenöknen långt från Stadion och cyklar resten av sträckan. Detta är egentligen inte klokt.
För 15 år sedan när det endast kom de närmast sörjande får att se MFF lira boll, stod det ALLTID en polis i varje korsning efter matcherna och dirigerade trafiken. Då flöt allting mycket smidigare.
Vart tog ni vägen?
Jo, ni jagar huliganer när lagen från Stockholm, Helsingborg och IFK Göteborg kommer på besök. Då råder det krigstillstånd. När de andra lagen kommer hit, typ Gefle IF med högst tre förvirrade supportrar, står hela svärmen med poliser och trycker utanför arenan.
Ut och dirigera trafiken! Jag har gått på match sedan 1955 men aldrig upplevt något liknande. Vi i plåt högarna behöver er hjälp.
NU!

Den här bilden är en form ett fotokollage som jag satt samman. Bilderna tog jag efter matchen mot Djurgården. Jag kommer närmast att tänka på den rådande trafiksituationen i Kairo.
Varför bryr sig ingen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar