söndag 10 maj 2009

MFF bjöd Djurgården på samba i engelska parken!


Kolla in bilden här ovanför. Det är Brasiliens legendariska landslag som slog Sverige med 5-2 i den berömda VM-finalen på Råsunda 1958. Jag såg givetvis matchen.
Efter den matchen fick brassefotbollen en magisk klang. Spelarna som Pelé, Didi och Garrincha mfl sågs som övermänniskor på en fotbollsplan.
1963 debuterade Bosse Larsson i MFF. Det var i en vänskapsmatch mot dåvarande storklubben Botafago från Brasilien på Malmö Stadion.
Malmö FF tog sensationellt ledningen med 1-0. Gissa vem som gjorde målet? Rätt. Bosse Larsson. Att det sedan blev storstryk mot
bollkonstnärerna är en annan sak. Det glömmer vi i dag.
Jag har nämligen sett brassefotboll på Malmös Nya Stadion när MFF slog Djurgården med 2-1.
Labinot Harbuzi ger MFF ledningen. Han påminner om Didi i sin mjukhet. Dragningarna är Guld.
I andra halvlek bjuder han på högsta märke bra
ssefotboll modell 1958. Hela Djurgårdens försvar springer ut och köper korv och Labbe har otur, skottet tar i stolpen.
Om den bollen gått i mål, hade det varit det vackraste jag någonsin sett en MFF-spelare göra. Jag har ändå sett MFF sedan 1955.
Wilton Figueiredo gör behärskat segermålet 2-1. Även han har en mjukhet i sitt agerande som får en att sucka av glädje.
Wilton är en förbättrad kopia av brassen Vava so
m 1958 smällde in några bollar bakom Kalle Svensson.
Nu till en riktig godisbit, Ricardinho. Här, mina vänner, har vi något riktigt stort på gång. Han är en modernare spelare än brasse backarna 1958, Nilton-och Djalma Santos. Hans mjukhet är samba i engelska parken.
Gabriel gör en stormatch och kommer allt mer. Här har vi brassarnas innerback, Bellini, från 1958.
På näthinnan fastnar trots allt. MFF:s Didi, Labinot Harbuzi. Han är ljuvligt att skåda för ett blått öga-en skånsk brasse!
SUCK! Jag tror jag tar en rom och cola...



OBS! Här hittar du mera samba GODIS!
Se MFF-TV efter matchen HÄR!

Tobias Christoffersson tar pulsen efter matchen. Klicka HÄR!
Och hans matchreferat kan du läsa HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar