onsdag 6 maj 2009

Så här presenterades Djurgårdens tränare som MFF-spelare!

På söndag är det tid för mina franska nerver att komma i dallring igen. Då kommer nämligen Djurgårdens IF på besök.
Vi taggar ner från HIF matchen, med att kika in i MFF:s matchprogram från 1992. Den 17 maj mötte man Djurgårdens IF inför futtiga 4008 åskådare på Malmö Stadion.
Det var det året som Djurgårdens tränare Andrée Jeglertz, debuterade som försvarare i MFF. Han var en mycket talangfull yngling på 20 år med en stor aptit på fotbollslivet.
Jag vet, för jag känner hans föräldrar, pappa Rune och mamma Eva, mycket väl. Vart sonen fick sina talanger från vet jag inte. Pappa Rune kunde knappt göra två på foten. Däremot var Rune en rackare på musik och introducerade The Rolling Stones för mig i oktober 1964.
Djurgårdens tränare ser du på bilden av programmet, där han sitter längst ner till höger.
Så här presenterades Andrée Jeglertz inne i programmet:



I mitten av programmet låg alltid laguppställningen. På den tiden fick den lilla publik som kom på matcherna klart besked om startuppställningen. I dag häller man hela spelartruppen över oss, rörigt.
Lagen såg ut så här:

Vi hittar några intressanta namn. Förutom Djurgården tränare, Andrée Jeglertz, så finner vi Patrik B Andersson (B stod för Bjärred) och i Djurgården Jens Fjellström, sedermera i MFF under många år. Dagens förbundskapten Roland Andersson var assisterande tränare åt Bob Houghton.
Dåtidens program fick man köpa på plats för 10 kronor. Innehållet bestod till 90 procent av annonser. Dagens program som vi får med Sydsvenskan är oändligt mycket lödigare. Det går inte ens att jämföra.
Däremot var papperkvalitén 1992 överlägset mycket bättre. Det var glansigt och trevligt att ta på. Numera känns produkten väldigt sladdrig och så blir man fylkig om fingertopparna.
Matchen då?
Ja, den slutade 1-1 efter mål av Peter Jönsson för MFF. Det enda jag minns av matchen är att Andrées pappa Rune smög omkring, orolig över sonen nere på planen.
Pappa Rune är minst lika orolig på söndag, för Djurgården är en maskin som hackar.
Vem vill att ens barn ska bli arbetslös?
It’s All Over Now, hette låten med The Rolling Stones som Rune lirade för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar