torsdag 2 april 2009

Zlatan i diabas!


Zlatan i diabas!
Det blev resultatet av min lilla röstning om Zlatan som staty. MFF-BLOGGENS läsare röstade i klar majoritet för att Zlatan ska formas i diabas.
Nästa fråga som infinner sig är var den ska placeras.
Jag vill se den utanför Swedbank stadion medan Mats Olsson i Expressen vill se en staty av Zlatan på Rosengård. Det ena utesluter inte det andra.
I första hand är det stadionområdet som gäller, anser jag. En replik kan alltid ställas ut i Rosengård.
Nu återstår en annan viktig fråga. Vem ska bekosta den?
En Zlatan i det skånska svarta guldet, diabas, blir inte billig. Därför föreslår jag att vi skjuter på den frågan. Vi låter helt enkelt denna kniviga, men helt avgörande del av statyns förverkligande, vila sig i form.
Konstnären som ska göra den är klar, om han nu vill åta sig uppdraget. Han heter Christer Bording och bor i norra Skåne. Christer är bäst i landet på skulptera i diabas.
Jag återkommer till honom.
En klackande Zlatan i diabas är på gång.
Jag undrar vad Zlatan själv tycker om det?
Jag får fråga honom.
Kolla in Christers hemsida HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar