måndag 6 april 2009

Premiär för elljus på Malmö Stadion!


Nästa måndag är det den 13 april. Då vet vi alla vad det är som gäller. MFF:s nya arena Swedbank Stadion invigs med matchen mot Örgryte IS. Det blir fest med tut i luren och ÖIS som bjuder på ett vidöppet försvar samt en målvakt som älskar att fumla med bollen. Jo, jag såg deras match mot GAIS i går, 1-5.
Den 13 april är också ett annat märkesdatum för fotbollen i Malmö. Det är nämligen på dagen 49 år sedan elljusanläggningen invigdes på Malmö Stadion.
Det var en träningsmatch mot Landskrona BOIS, vinst med 3-0.
Jag var där. På den tiden var jag en liten pjalt som började växa till mig. Numera är jag en gammal uv som kan berätta hur stort det var med ELLJUS den 13 april 1960.

Calle Palmér lirade med i matchen. MFF-legenden fyller 80 år den 17 april i år och han berättar för mig.
-Visst kommer jag ihåg den matchen. Det var hur stort som helst med elljus, säger han.

Ni lirade också i speciella elljuströjor?
-Ja, det var något extra med siffrorna på ryggen. De skulle helt enkelt synas bättre i elljus. Det här med elljus var verkligen nyhetens behag, fortsätter Calle Palmèr.
Så här skrev signaturen Ingsjö i SDS.
"Matchen på Malmö Stadion var elljuspremiär och som sådan en succé. Det här blir malmöidrottens nya schlager i år, spelet blir snabbare med perfekta ljusförhållande."
Matchen då? MFF vann med 3-0, efter två mål av Lennart Hansson och Lennart "Lill-Kick" Svensson.
3908 personer kom till elljuspremiären. Två av dessa var alltså jag och min lekkamrat Leif.
Visst var det ett rart minne.

Har du mer än bollar i huvudet. Titta in HÄR:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar