fredag 24 april 2009

Korkad säkerhet på Swedbank Stadion!



En annan som hör hemma i Jurassic Park, har både sett och hört det mesta när Malmö FF spelar sina hemma matcher.
Förr i tiden, på 1950-1960-talet var det mest hotfulla packade arbetare från Kockums varv. Spritångorna låg som en dim
ma över Stadion.
Antingen
halsade man drickat (alltid renat) direkt eller så var det färdigblandad kask. Vi ungdomar med Elvis-frisyr såg förskräckta på hur vuxenvärlden såg på fotboll.
Tiderna förändrades.
I början av
1970-talet trädde några idioter till ungtuppar som höll på IFK Göteborg fram ur dimman. I Örebro ryckte man upp målstolparna. Efter det gick utvecklingen utanför planen åt fel håll.
Stockholm tog snabbt över. Alla derbyn utvecklades till ett slagfält. Malmö förskonades inte.
Min son samlade material till en uppsats om huliganism i början av 1990-talet. När AIK kom på besök regnade det kronor över oss. Black Army kastade pengar på åskådare. Min son plockade upp kulorna och tackade för några A-fyra extra till uppsatsen.

För så är det. Expressen Mats Olsson får skriva vad han vill, men det är ALLTID lagen från Stockholm som bjuder oss på dessa dårar. Även HIF och IFK Göteborg (tradition) har en laguppsättning idioter.
När de andra lagen kommer på besök råder Sörgården. Därför blev jag väldigt förvånad då min flaska Ramlösa som jag köpte inne på Swedbank Stadion blev muddrad på korken av tjejen i kiosken, plan F. Det var trots allt match mot Trellebors FF, laget med nästan osynlig hemmapublik. Det hjälpte inte.
-Tyvärr, den får du varken ha på flaskan eller med dig in på läktaren, sa hon.
-Varför det, undrade jag.
-Jag vet inte. Vi har bara fått order om att plocka av alla korkar, svarade hon.
Jag vill betona en sak och det är att jag inte har det minsta emot en bra säkerhet. Vi i publiken måste få känna oss trygga, men en kork.
Det är korklöst på Swedbank Stadion som gäller.
ÖVERKURS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar