torsdag 2 september 2010

Bragden ingen minns: När Sverige slog Ungern med 7-2!


Titta noga på den här gulnande bilden. Det är den enda bilden från matchen Ungern-Sverige den 7 november 1943 som spelades i Budapest på Ferencvaros Stadion. Det mest märkliga är att de svenska spelarna släpptes ut från Sverige. Europa stod i brand. De unga spelarna åkte rakt in i det blodigaste världskrig världen skådat.
Laget delades upp i två olika grupper. Bara tågresan blev till ett skakande äventyr. Och så klagar dagens svenska spelare och ledare i dag över, när de lottas mot tex ett lag i gamla öststaterna.
Jag satt och bläddrade i Rekordmagasinet från 1963, när ett reportage om den märkliga matchen plötsligt poppade upp. Jag läste och förundrades.

Sverige var nederlagstippade men ledde redan i halvlek med 5-0.
Slutsiffrorna skrevs till hela 7-2!
Den här matchen räknades i årtionde som en av de största bragdmatcherna som ett svenskt landslag spelat.
I dag minns ingen matchen. De som var med och kunde berättat är döda.
I dag har bragden drunknat i minnenas kammare. Trist men sant.
Jo, det fanns en MFF:are med på planen, nämligen Stellan Nilsson.
Kan vi få en repris i EM-kvalet?
Jag nöjer mig med 6-2...Zlatan sätter fyra och Toivonen två...

1 kommentar:

  1. Jag minns, jag hörde den på radio kanske Sven Jerring som referent.

    SvaraRadera