fredag 17 september 2010

Porta asen på livstid!


Jag såg det. Och tog bilderna. Lakanet med det fina tifot är på väg att brinna upp. Det rör sig om sekunder. Under lakanet står 6000 personer. Det kunde ha slutat fasanfullt. 6000 människor riskerade faktiskt att brinna upp.
Sydsvenskan skriver i dag om att en brandkatastrof inte var långt borta. Johan Nilsson på brandkåren i Malmö säger till tidningen, att bengalerna innehåller bundet syre och är osläckbart.
Hur elden släcktes på Stadion innan matchen mellan MFF-HIF, framgår tyvärr inte. Någon lyckades i vart fall i absolut sista sekunden släcka det som enligt Nilsson är osläckbart.
Jag kände av paniken när jag bevittnade det på plats. Nu är jag bara dyster till sinnet.
Vilka är idioterna?
MFF får inte spara något krut på att utreda och plocka fram syndarna. Det finns bara ett straff:
Porta asen från arenan på livstid.
Jag kan inte låta bli att tänka på 1965 när HIF-MFF möttes på Olympia. Jag och kusin Allan, stod på ena långsidan mitt bland alla helsingborgare. Det var hjärtlig stämning. Visst blev vi mobbade. Och mobbade tillbaka. Skratten klingade. Och tvärdog, för MFF öste in målen.
Slutsiffrorna skrevs med hela 10-1 till MFF. Fast då var vi helt ensamma. Vi stod på en tömd läktare och gottade oss. Allt eftersom målen trillade in, troppade helsingborgarna av med våra glåpord ringande i öronen.
Då rådde Sörgårdsidyll.
Och inte Bagdadstämning på läktarna.
Jag röstar på Sörgården.
I det fallet var det allt bättre förr.

Sydsvenskan om det som kunde blivit en brandkatastrof HÄR!

2 kommentarer:

  1. Jag stod ett par meter ifrån glinet som började elda under OH, samtidigt spreds röken under duken och paniken var inte långt borta när folk började trycka sig utåt sidorna. Jag fick bra med foto på händelsen, dock går det inte att identifiera personen utifrån vilket är ytterst beklagligt. Killen som tände nödblosset var i det närmsta panikslagen och ursäktade sig med att det var ett misstag när vi började skrika på honom, jag är helt säker på att det var just ett misstag men det kunde gått riktigt jävla illa.

    SvaraRadera
  2. Maila över dina bilder till mig:
    callerockbac@rocketmail.com

    SvaraRadera