söndag 12 september 2010

Nedrustning: HIF:s kulspruta måste avväpnas

I Sydsvenskan skriver Max Wiman:
”Derbyt mellan MFF och HIF att avgöras i mittens rike. Det blir en extrem fajt mellan Marcus Lantz och Ardian Gashi på den ena sidan och Figueiredo och Pekalski på den andra”.
Max Wiman glömmer helt bort kulsprutan Alexander Gerndt, succéförvärvet från Gefle. Han måste plockas bort om MFF ska vinna denna högintressanta seriefinal på onsdag inför ett fullsatt Stadion.
MFF kommer som jag ser det, att ställas inför tre stora problem mot HIF:
dels som Wiman skriver mittfältet. Fast här ser jag fördel MFF. Jag vill inte byta ut vare sig Figueiredo eller Pekalski mot Lantz eller Gashi.
dels hur ska man avväpna Gerndt? Mot Åtvid sviktade Fernandez betänkligt, inblandad i de tre målen ÅFF gjorde. Ricardinho var mer än lovligt usel. Varför?
Det duger inte mot HIF. Daniel Andersson kommer att få göra ett hästjobb. Men vem klarar av att plugga igen Gerndt vapen? Fördel HIF.
dels MFF:s anfall i övrigt. Wimans förslag är att Molins och Rexhepi ska ersätta avstängda Larsson och Mehmeti. Det tycker inte jag. Mitt förslag är att flytta in Hamad. Teknik och snabbhet som påminner om Larssons. Hamads plats tar Molins. Rexhepi, 18 år, känns också mer rätt än Alex Nilsson, 17 år.
Fast Roland Nilsson har fler problem att brottas med. Mysteriet Aubynn som är en lysande fotbollspelare, men som startspelare ALLTID blir osynlig ju längre matcherna lider. Varför. VARFÖR?
Jimmy Durmaz tycker jag har tappat stinget. Jag saknar rappet i steget. Varför? VARFÖR?
Miljan Mutavdzic platsar inte ens på bänken. Han borde ha lånats ut till Rosengård, så han hittade sig själv i en stillsammare miljö.
Vinzents bristning i vänstra lårets baksida, håller han borta. Marcus Halsti in? Nej, Elanga bör spela mot HIF på den platsen. Fast jag undrar om Roland Nilsson vågar ge sig på ett magstarkt men intressant grepp:
Elanga in på Fernandez plats.
Om målisen Johan Dahlin ser till att klistra Gerndts frisparkskulor, kan kan Josef Elanga nedrusta Alexander Gerndt övrig arsenal? Jag har genom åren kunnat konstatera att Elanga har en gedigen utrustning med ”smutsiga tricks”. Det kan kosta ett rött kort i slutet av matchen, men det gör inget för Rexhepi har då redan skjutit HIF sönder och samman...


Sydsvenskan om skadeläget i MFF HÄR!
Och tidningens intervju med Roland Nilsson HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar