torsdag 9 september 2010

Inför matchen mot Åtvid: ”Jag blir vikinggrå av oro”


Jag kommer alltid att förknippa Åtvidabergs FF med skrivmaskiner. Dessa rasslande monster från forntiden. Sigvard Bernadotte gjorde formgivningen, färgen kallade han vikinggrå.
Jag minns att det var alltid ett bök när man skulle byta färgband, halva svart och den andra halvan röd. Jag gjorde alltid fel och blev både röd och svart på fingertopparna.
På den tiden det begav sig jobbade de flesta lirarna i Åtvid på Facit. Det blev guld och gröna skogar och maskinen slöks av den japanska teknikmarknaden. Det blev rutschkana ner i tabellerna för brukslaget. Jag trodde aldrig att de skulle komma tillbaka.
På lördag ska de sätta krokben för MFF.
Jo, jag är nervös. Det är just den här typen av matcher som kan lämna en bitter eftersmak. Jag är faktiskt mer nervös för den här matchen än inför matchen mot HIF den 15 september hemma på Stadion. Livet kan faktiskt bli vikinggrå redan på lördag kväll.
Tycker du jag är pessimistisk?
Du är helt rätt. Jag vågar inte ens tippa lördagens drabbning på Kopparvallen.
Visst, MFF har sedan uppehållet i allsvenskan gått som en fulländad teknisk maskin. Och det är just det som gör mig så orolig.
Jag vet av erfarenhet att alla lag som är inne i ett sådant stim, för eller senare, gör en plattmatch.
Jag blir vikinggrå av oro och tager mig en cigarr för lugna ner mina franska nerv
er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar