lördag 6 februari 2010

Ronny drog igång supporterkulturen i MFF. I dag minns ingen honom.


Vi börjar med en efterlysning. Ynglingen på bilden som jag saxat från Sydsvenskans jubileumsbilaga ”Hundra år i himmelen”, med anledning att MFF firar 100 år som fotbollsförening, heter Ronny, om jag minns rätt. Det är jag som dragit upp bilden på honom.
Han ingår också i MFF:s historik, men finns ingenstans. Det är nämligen på det viset att han i slutet av 1960-talet och in på 1970-talet, var först med att dra igång en markerad supporteraktivitet i samband med MFF:s hemmamatcher på Malmö Stadion.

Jag minns att vi stirrade med förvåning på den skäggiga unga mannens aktiviteter. Han gav alltid järnet. Många äldre skakade på huvudet och röt åt honom att sitta ner och hålla truten.
Varje halvlek rusade han tunt på löparbanan med sin flagga. Ronny, för så hette han (tror jag), var den första riktiga supporterfan som klädde ut sig och viftade med en MFF-flagga.
Det var på den tiden en märklig och ny upplevelse. Det mest normala var att vi satt eller stod stilla på våra platser och städat ropade:
"Heja, Heja, friskt humör..."
En dag var skägget puts väck. Tydligen emigrerade Ronny till Kanada, mätt på alla guld som MFF plockade hem på den tiden.
Men sedan då?
Lever han i dag?
MFF-BLOGGEN hyllar honom. Det är jag ensam om. Han är värd det.
Då var han ensam. I dag är det ett ljusblått hav. Tiderna förändras.
Tack Ronny.


Annars är Sydsvenskans jubileumsbilaga en storstilad läsning, tusen gånger bättre än den bedrövliga jubileumsboken. Läsarnas framröstning av alla tiders bästa MFF elva en höjdare. Det finns minsann att välja på. Bara en sådan sak att två sådana legender som Kjell Rosén och Erik Nilsson på bilden här ovanför får lira i reservlag 1. Kajan Sandell i reservlag 3!? Min egen stora idol, eleganten Henry Tillberg, får inte plats alls. För inte tala om tidernas skyttekungar Lasse Larsson och Hans Håkansson. HH får väl knappt bära vattenflaskorna...
Nu ska jag luta mig tillbaka och frossa med den mumsiga bilagan. Och fundera på hur livet gått för Ronny, legenden utanför planen.
Stör ej.



Om ni inte har Sydsvenskans jubileumsbilaga, rusa ut och köp den. Här kan ni kolla in det bästa MFF laget genom alla tider som vi läsare röstat fram. Länken får du HÄR!

1 kommentar:

  1. Patrik Andersson spelade aldrig högerback i MFF och kan inte heller göra det i "alla tiders bästa MFF"!

    SvaraRadera