måndag 15 februari 2010

Efterlysning: den försvunna MFF-matchen mot Atlético Madrid?


Det damp ner två underbara bilder i min mailbox. Den ena föreställde Antonio Durán (1924-2009), guldtränare i MFF åren 1963-1871, medan den andra bilden är Henry ”Garvis”Carlsson (1917-1999), en av Sveriges första professionella fotbollspelare.
Här står de i Atlético Madrids härliga klubbtröja som vi ”blåa” lärt oss älska. Inte nog med detta, utan så går laget och fäller 14-taggaren Barcelona hemma med 2-1.
Mailet är från Luis, supporter till Madridklubben.
Han frågar mig om jag kan få fram bilder på MFF:spelare i matchen mot Atlético Madrid 1966-1967. Det är klassiska namn han efterlyser:
Nils Hult, Jörgen Ohlin, Krister Kristensson, Rolf Björklund, Lennart Svensson, Bertil Nilsson, Ulf Sivnert, Christer Malmberg, Bo-Göran Ohlsson, Bertil Elmstedt och Ingvar Svahn. Ja, så är det två till, nämligen Lars Åhlfeldt och Jan Bengtsson. Jan B vet jag gjorde en och annan träningsmatch medan Lars Å är för mig helt okänd.


Här tar det stopp.
Problemet är att jag inte kan hitta någon match mellan Malmö FF-Atlético Madrid de efterfrågade åren. Jag letar och letar och letar och hittar alla möjliga matcher, tex mot Brasiliens landslag (1-3) 1966 och Östtysklands landslag (0-1) 1967, men icke någon match mot Atlético Madrid.
Men du milde tid, sicka träningsmatcher det var för över 40 år sedan. Hemma på Malmö Stadion. Mot landslag! Det är något annat det än Nordsjälland...
Nu en brandfackla.
Finns det någon som läsare som kan lösa mysteriet med en match mellan MFF-Atlético Madrid 1966-1967?
Luis, jag fixar inte det här. Du måste ha tagit fel.


FOTNOT: Bilderna i inlägget ska ses som en illustration, en ren och skär nostalgitripp. Njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar