tisdag 30 mars 2010

Marita Ulvskog startade debatt om huliganism på Facebook


EU-parlamentarikern och tungsossen, Marita Ulvskog, kastade ut en brandfackla på Facebook i lördags.
-Är trött på idrottshuliganismen. Publiken sviker, pöbeln styr, skrev hon.
Detta utlöste genast en ström av kommentarer. Väldigt många med utsiktsplattformen Stockholm.
För att balansera upp det hela skrev jag in:
-Marita, det är bara i Stockholm. I Malmö är det Astrid Lindgren land.
Mina små ord utlöste nya kaskader.
Jag dammade på med:
-HALLÅ! Var inte så Stockholm fixerade. I Malmö är det inga problem i samband med MFF:s matcher. Bråk blir det däremot ALLTID när Stockholmslagen kommer ner. Tänk på det.
Nu brakade det loss ordentligt.
Hasse S försökte nita mig med:
-Tyvärr har både MFF, HIF huligan"firmor" på samma sätt som Stockholmslagen AIK, Djurgården och Hammarby.
Vi stoppar där.
Låt mig förklara:
Med utgångspunkt från förra årets allsvenska, ser huligantoppen ut så här:
1. Hammarby 2. AIK 3. Djurgården
HIF och IFK Göteborg har stökiga huliganer. Det medges, men de har långt kvar till en pallplats.
De övriga elva lagen i allsvenskan äger inga huliganer, så är det Hasse S som för övrigt aldrig varit på Malmö Stadion, men vet allt ändå.
Jag ser ALLA MFF:s hemmamatcher på plats.
När Örebros SK senaste var här nere fanns det 20 (!) vänliga supportrar från Örebro på plats. Det är ungefär så den vanliga allsvenska serielunken ser ut på läktaren.
Fast i TV och i stockholmstidningarna ger de oss en helt annan uppfattning:
hela Svea Rike är proppfull med huliganer.
Jag är såååååå trött på denna falska bild.
I år slipper vi Hammarby. De lirar i Superettan.
Stackars Trollhättan när Hammarby kommer till stan för match på Edsborg, säger jag.
Denna idyll kommer att darra av skräck.
Räkna med att då kommer det att pumpas ut följande budskap från maffian i Stockholm:
-Nu har huliganismen spridit sig ner i seriesystemet.
Jag blir sååååå trött på skiten.
Balansera debatten.
NU!

1 kommentar:

  1. Skriv "mff-huliganer" på google så får du en del saftig info. Problemet är lika stort i Malmö som det är i Stockholm. Du verkar ju helt borta.

    SvaraRadera