måndag 8 mars 2010

Frank:s förbryllande MFF-affisch. Vilken är äkta?


Tid för förvirring.
Jag fick ett mail i helgen från Frank Magnusson.
Han skriver:

"Hej!
Denna affisch (vinjettbilden, min anm.) "stal" jag som femåring i hörnet av Rådmansgatan/Friisgatan 1975. På den sk "originalbilden" är MFF´s emblem felplacerat plus att motståndaren har annan färg på sin tröja."

Jag tittar på bilden som Frank mailade över. Jo, motiven verkar omkastade. Märkligt.
MFF:s emblem på andra sidan. Slavia-spelaren har helröd tröja. Konstigt. Någonstans i mitt bakhuvud säger mig något att Frank:s affisch faktiskt kan vara den rätta. Det kan faktiskt vara på det viset.
För drygt ett år sedan efterlyste jag historien om den klassiska affischen. Det droppade in olika förslag.

Våren 2009 kunde jag till slut berätta hela storyn. Det var en Slavia-spelare från en MFF turné 1946. MFF-spelaren är förmodligen Hasse Malmström.
I helgen delade MFF ut tidningen Avspark till alla hushåll i regionen. Där fanns det välkända motivet med på första sidan. Utom då den vackra MFF-skölden.
Själv har jag använt affischen i mitt blogghuvud sedan starten.
Och så nu Frank Magnussons förvirrade affisch som han egenhändigt plockade till sig i hörnet av Rådmansgatan-Friisgatan i Malmö 1975.
Ni kan själva konstatera olikheterna.
Förklaring?
Någon?
Sitter Frank Magnusson på leken?


Först ett tack till Frank Magnusson som satt myror i mitt huvud.
Sedan:
Är jag trött intill döden på allt firande av 100-årsdagen.
Nu får det jävlar i min själ vara nog!

LYSTRING!
Längst upp på bloggen till höger kan du helt anonymt lämna din röst om hur det går för MFF i årets allsvenska som blåser igång på lördag.
RÖSTA!

1 kommentar:

  1. Frank Magnusson8 mars 2010 kl. 16:37

    Denna poster finns till salu på http://www.tradera.com/MFF-Malmo-FF-Jubileum-poster-plansch-affisch-1975-original-auktion_302960_108591288

    SvaraRadera