söndag 11 oktober 2009

Andreas Isaksson gjorde en Ronnie Hellström


VM 1970 spelades i Mexiko. Sverige öppnade i Toluca mot Italien som faktiskt inte slagit Sverige på 58 (?) år.
Redan i den elfte minuten får den 27-årige Cagliari-forwarden Angelo Domenghini på en s k "hussespark" långt utifrån. Bolluslingen slinker in i mål i höger burgavel, sett från målvaktens sida, UNDER Ronnie Hellström som kastat sig för rädda den lösa bollen.
Sverige förlorar matchen med just detta enda mål. Därefter bli aldrig VM-turneringen vad den borde blivit för svenskt vidkommande.
Det här målat hr sedan dess vevats om och om igen, nästan som Staffan Tappers berömda straffmiss mot Polen i VM 1974 mot Polen.
När jag såg Andreas Isaksson släppa in målet mot Danmark som han borde tagit, slog det mig:
Ronnie Hellström berömda Rembrandt i VM 1970 i Mexico!
Samma visa. "Husseskotten" kommer från nästan lika långt håll, fast lite längre mitt in i banan, den här gången. Utgången lika tragisk.
1970, en svensk VM-ridå. 39 år senare en ny svensk VM-ridå.
När inget media tog upp det här sammankopplingen med Hellströms berömda tavla, vilket jag trodde man skulle göra, gjorde jag det. Sportjournalisterna är helt enkelt för unga för att minnas. De flesta var inte ens födda 1970.
SUCK!


Läs Sydsvenskan och Lagerbäcks avgång. HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar