onsdag 2 september 2009

Hallå MFF! Tid att vakna. Annars kör FC Rosengård över er!

I Expressen den 1 september oroar sig Henrik Rydström i sin krönika, över att Kalmar FF i framtiden endast blir en trampolin för ljuvliga proffsdrömmar som ger en välspäckad plånbok. Han har all anledning att oroa sig.
Klubben har bara under det senaste året mist sju tongivande spelare.
MFF har drabbats av ett s k Zlatan-syndrom. Kalmar FF kommer nu att åka dit på ett Elm-syndrom. Var så säker på det, Henrik Rydström.
Alla unga spelare som i framtiden kommer till klubben, skiter fullständigt i klubbhjärtat och vill göra en "Elmare" så fort som möjligt.

MFF har också ett annat problem som inte Kalmar har, nämligen alla ungdomar från de invandrartäta områdena i staden. Här har uppenbart Malmö FF missat något.
Jag roade mig med hjälp av klubbens hemsida, att helt ovetenskapligt kartlägga namnfloran från pojklag 9 år t o m juniorlaget. Det blir nio olika lag i stigande åldersskala.
Detta fann jag:
98 spelare har utrikesfödda föräldrars efternamn, medan 67 Månsson, Malm osv. Det blev alltså en klar övervikt för unga spelare som förmodligen kommer från de invandrartäta områdena i Malmö.
Jag tittade vidare på ledar-och tränarsidan för dessa lag. Då fann jag följande:
26 hade svenskklingande efternamn medan endast 2 utrikesfödda namn.
Jag vill starkt betona att samtliga, både spelare, ledare och tränare,
är lika svenska som jag själv är, inte minst Hans Zielinski som är ledare för P14.
Det som föranledde min lilla undersökning var en kommentar från vännen Björn som skrev:

”MFF har mängder av spelare med utländsk bakgrund.
Samma i ungdomsleden, där har de flesta invandrarföräldrar.
I MFF:s högsta ledning finns ingen med invandrarbakgrund.
Där behövs en komplettering, nästan i proportion till spelarnas bakgrund”.


Jag gick vidare till klubbens styrelse. Inte en enda av gubbarna har utrikesfödda efternamn, utan där sitter ”Andersson, Pettersson och Lundström och jag”.
Om nu någon minns denna gamla slagdänga.
MFF lider inte bara av ett Zlatan-syndrom utan av ett allvarligt strukturfel som bör rättas till så fort som möjligt. Annars snor FC Rosengård alla starka krafter.
Bara i deras styrelse finner jag minst 7 personer med utrikesfödda efternamn. På övriga ledar-och tränarsidan är majoriteten med utrikesfödda efternamn överväldigande.
Vi lever inte i det blå på 1970-talet, utan vi skriver år 2009, med ett mångkulturellt Malmö.
Det är tid att vakna, MFF.
Annars blir ni överkörda av FC Rosengård.


GARDERA MED KRYSS:
Jag kan ha missat någon utrikesfödda. Jag kan ha missat en Svensson som tex hetat Ibrahimovic. Någon kan redan i dag vara proffs.
Numera bli man inte längre förvånad om Liverpool eller varför inte FC Rosengård redan fyndat bland ungtupparna.
Vad vet jag?

1 kommentar:

  1. Väldigt intressant Calle! Slagsidan på ledarsidan är förödande!

    SvaraRadera