måndag 3 augusti 2009

Nej, det var inte bättre förr

Jag vet inte hur många gånger genom alla år som jag hört att MFF ska satsa på egna produkter.
Nu sticker jag hål på det snacket. Studera den unika lagbilden från Rekordmagasinet av klubbens juniorlag från 1952.
Gissa hur många av dessa spelare som gick vidare och blev etablerade i Malmö FF:s A-lag?
Rätt svar: EN (1)!
Längst ner till höger på bilden sitter Lennart "Lill-Kick" Svensson. Han blev en utmärkt halvback som det hette på den tiden. "Lill-Kick" fick t o m göra en landskamp. Jag såg honom i många matcher. Det var en liten läcker storspelare.
Fler än så var det alltså inte. De övriga ungdomarna försvann ut i tystnaden.
Jag tog vännen Rolf Jeppsson till hjälp och försökte luska ut hur det gick. Vi körde genast fast.
-Bo Jepson (nr fem fr v räknat) spelade väl vidare i Rapax. Lennart Broms (längst ner till vänster-namnen omkastade) blev en duktig badmintonspelare. Fast säker är jag inte, säger Rolf Jeppsson.
Malmöklubben Rapax finns inte längre. Där började för övrigt legenden Egon "Todde" Jönsson sin karriär innan det blev MFF.
Nej, hur Rolf och jag än borrade i historien kom vi inte på något mer. Vet du som läser detta vad som hände med spelarna, hör av dig och berätta.
Jo, så vet vi att lagledaren Sven Nilsson på bilden var far till Bertil "Klumpen" Nilsson. Sven var en gång i tiden en av storspelarna i MFF. Sonen Bertil ärvde talangen och fick också stora framgångar i den ljusblåa dressen.
Med bilden vill jag bara bevisa att det inte var ett dugg bättre förr. Då som nu blir högst en spelare från juniorlaget etablerad i A-laget.
Till slut lite nostalgi bonus.
Bilden här nedanför är alltså Degerfors IF från Rekordmagasinet 1956. Målvakten heter Bertil "Sippa" Tinglöf.

"Sippa" ansågs äga allsvenskans kraftigaste lår. Det var för övrigt en alldeles utmärkt målvakt.
Tyvärr dog han tidigare i år 79 år gammal. I dödsannonsen stod det, att i stället för blommor kunde man skänka pengarna till Degerfors IF:s utbildning av målvakter.
Det är bara så rörande.
Frid över Bertil "Sippa" Tinglöfs minne.
FOTNOT: Vännen Rolf har själv spelat i IFK Malmö när IFK Malmö var IFK Malmö. Han är mycket väl bevandrad i Malmös klubbfotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar