onsdag 9 juni 2010

MFF:s ekonomi på väg att KRASCHA!

Redan den 25 februari i år högg jag med hjälp av Leif Georgs durkdrivna analys MFF:s ekonomi i bitar. Jag illustrerade lustmordet på MFF-BLOGGEN med bla ovanstående drastiska bild.
Jag menade att sportjournalisterna var tondöva. VD Pelle Svensson hade nämligen klart och tydligt gått ut och dekl
arerat:
"Likviditeten kommer att vara ansträngd u
nder vissa perioder".
Det är att tala klarspråk av en VD. Bara jag och Leif Georg fångade upp de allvarliga signalerna.
Nu är vi där.
På MFF:s hemsida i dag flaggar Pelle Svensson för ett omfattande sparprogram. Klubben ligger back med fem miljoner kronor. Likviditetsproblemen börjar torna upp sig, alltså klubben börjar få svårt att betala löpande räkningar.
Det hade inte behövt varit så här.
MFF sitter fast med 120 miljoner kronor i Swedbank Stadion. Detta är pengar man i
nte kommer åt. Ett arvegods för den tidigare ordföranden Bengt Madsen.
Klubben har också enorma personalkostnader. Då talar vi inte om spelarlöner, utan vad man måste punga ut med i sociala avgifter och löner för ett 60-tal anställda. Driften av själva arenan har skenat i väg på grund av omfattande (bla gräsmattan) omvårdnad. Konferensbiten havererat. Vem vill betala pengar för en tom fotbollsarena? Lägg därtill en ofantligt korkad glädjekalkyler för spelåret 2010, med bla ett publiksnitt på 18 000 åskådare hemma.
Pelle Svensson skyller på att "finanskr
isen nu har nått MFF". Det är, för att tala klarspåk:
BULLSHIT.

Mitt vassa blogginlägg från den 25 februari i år, kan du i sin helhet, läsa HÄR!
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar