onsdag 16 juni 2010

VM-KRÖNIKAN: Mina lag på pallen efter 16 matcher

Nu har jag sett samtliga 32 lag i fotbolls-VM i Sydafrika. Med andra ord, har jag inte missat en enda av de 16 matcher (kl. 19.00 den 16 juni 2010) som hittills spelats.
Det här är min VM-PALL så här långt:
1. Tyskland
2. Chile
3. Sydkorea
Resten kan vi, mer eller mindre, glömma. I paketet finner vi övriga länders landslag. Varken, Italien, Brasilien, Spanien, Frankrike, England eller varför inte Elfenbenskusten platsar på min VM-PALL.
Sanningen är den att de har spelat en alldeles för usel fotboll. Jag är egentligen mer imponerad av Nordkorea, för ”de veta icke var de är eller vad de göra”.
VM-turneringen har alltså öppnat som det brukar göra med rasande trist fotboll. Det är inget nytt. Några stjärnor kan jag inte upptäckta. Jo 1 st, Ronaldo. Hans rökare i stolpen i Portugals match mot Elfenbenskusten, är vad jag längtar efter. Jo, 2 st, Maicon. Han mäktig skruv som punkterade matchen mot Nordkorea var utsökt fotbollsgodis.
Jag är besviken på Italien, Brasilien, Spanien, Frankrike, England, men mest på Spanien. Gelson Fernandes i Schweiz gör 1-0. Det räcker. Spanien är som alltid. Alla deras världsstjärnor kör i vanlig ordning fast i smeten. Denna gång bjöds man på en ostfondue från klocklandet. Det gick åt helvete. Och jag som tippat Spanien som världsmästare. Suck.
I Schweiz såg jag däremot två blivande storstjärnor, målvakten Diego Benaglio, spelar för Wolfsburg och Eran Derdiyok, Leverkusen.
Spaniens David Villa är klar för Barcelona. Han ska tydligen ersätta Zlatan. Visst har man köpt grisen i säcken? Inga jämförelse i övrigt. Tur för Villa.
Nej, det har inte varit någon fotboll att tuta i vuvuzelan över. Det är som det är med VM i fotboll. Jag har upplevt 14 turneringar. För det mesta har jag bjudits på skit. Märkligt, men så är det. Man klagar på bollen som far hit och dit. Har inte en fotboll alltid farit hit och dit?
Vad jag sett så borde Tyskland få en lätt match. Men så är inte fallet. Det är VM i fotboll. Då kan alla vinna utom England.
Engelska landslaget är grovt överskattat i Sverige. Vi tänker på Manchester United och Chelsea, men får Portsmouth och West Ham.
Var god skölj.
Calle Rockbäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar