tisdag 18 maj 2010

Bloggen först med en staty av Zlatan!

Och så här kan den se ut:
Redan den 26 mars 2009 gick jag ut på MFF-BLOGGEN om att man borde sätta upp en Zlatan-staty. Jag skapade själv fyra varianter till förslag på en staty, sedan fick ni rösta.
Nu läser jag i bladet att socialdemokraterna i Malmö vill sätta upp en staty av Zlatan på Rosengård. Det var deras riksdagskandidat i höstens val, Adrian Kaba, som skrev en motion om en Zlatanstaty. Den köptes tydligen av det socialdemokratiska styret i Malmö..
Det är bra. Man ska inte behöva vara död och begraven innan man får en staty.
Hur slutade då min bloggröstning om en Zlatanstaty för över ett år sedan?
Jo, den ni ser som vinjettbild gjord i diabas vann. Diabas bryts i norra Skåne och kallas för det skånska svarta guldet.
Jag kollade upp med skulptören Christer Bording i Boalt. Han är skickligast i Sverige med att skapa konst i diabas. Han är även internationellt ett tungt namn.
Vad skulle en staty av Zlatan kosta i natrulig storlek, skapad i diabas?
Svar:
En miljon. Minst.
Fast då blir det klass, precis som Zlatan själv skulle vilja ha det.
Här nedanför kan ni se Christers "blue suede shoes", fast dessa är gjorda i blå labradorgranit från Norge, storlek 45. Förmodligen för små dojor för Zlatan, men ändå.
Visst är dom läckra.


Titta på bilden igen.
Med sådana kultdojor hugget i sten, måste bara MFF slå Syrianska i Svenska Cupen i kväll.
Tips: Det blir vinst med 3-0.
Och så går ryktena.
Zlatan annonseras ut till försäljning av spanska tidningar.
SAAB går fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar