onsdag 15 juli 2009

Företaget som startade baklänges

Vinjettbilden med den kraschade bilen, kan tyckas märklig.
Låt mig förklara:
Bilindustrin har en produkt att sälja, men inga köpare. Därför är krisen i västvärldens bilindustri total.
Malmö FF har en förhoppningsfull publik, köpare av årskort, sponsorer, ny flott arena m m, men ingen produkt.

Vi arbetar oss vidare in i tankegången:
Du och jag bestämmer oss för att starta ett företag. Vi skaffar oss glassiga lokaler, anställer en drös med folk och på toppen en svindyr VD.
När allt detta är på plats, sätter vi oss ner och grunnar på det väsentliga.
Vad ska vi sälja? Vilken produkt?
Gissa om risken är stor att allt samman brakar samman ganska snabbt?
Det är precis så här Malmö FF har gjort.
Alltså, man har börjat i fel ende.
Om du och jag ska starta ett företag måste vi för att överleva, först och främst ha en produkt som fungerar mer än några månader. Har vi inte det, går allt åt helvete.
För dig och mig gäller också att ha fingertoppkänsla när vi sätter samman vår personal. Om jag blir ordförande i vår styrelse, måste jag låta VD:n sköta jobbet och inte lägga mig i verksamheten. Det är ett renlighetskrav i all företagsverksamhet. Utom i Malmö FF.
MFF:s styrelseordförande Bengt Madsen rusar t o m in i omklädningsrummet efter matcherna. Uttalar sig i tid och otid om verksamheten. Skriver krönikor i matchbladet.
Om du och jag har en sådan tågordning i vårt företag, får vi snabbt ett hierarkiskt system. För jag har byggt en maktapparat omkring mig, eftersom det är jag som är själva toppen.
Pelle Svensson i Malmö FF blir då en VD med stora bekymmer. Jag har placerat ut mina hantlangare-läs småpåvar-som genast gnäller till mig när de känner sig trampade på tårna.
Själv uttrycker sig Pelle Svensson mer diplomatiskt till Sydsvenskan:
-Generellt kan man säga, att resultaten måste komma. Annars ryker jag och flera med mig. Vår uppgift är att leverera, säger han.
Vem sitter alltid kvar i MFF:s topp, år ut och år in? Trots att laget gång efter annan har havererat.
Gissa.

1 kommentar:

  1. Det är samma med Daniel Andersson.
    Han sitter alltid kvar också...
    -b

    SvaraRadera