torsdag 14 januari 2010

Slocknad låga-därför avgår Bengt Madsen

Bengt Madsen avgår. Han lämnade själv beskedet idag. Han har sedan i höstas grunnat över hur han skulle göra. I dag kom alltså hans beslut.
Bengt Madsen ställer inte upp på omval, för ytterligare ett år som ordförande i Malmö FF.
Orsaken är att han inte brinner för uppdraget längre. Han använder själv det ordet.
Bengt Madsen har alltså slocknat:
30 år på olika poster inom föreningen. Elva år på ordförandestolen. Det fick räcka.
Det finns tre saker att säga om honom:
dels har han varit allt för snarstucken, helt enkelt vårdat den klassiska Kockumandan i klubben. Buffalo, har han kallats för.
dels har han varit drivande. Han har gått i spetsen och värnat om klubben i mångt och mycket.
dels fick han inte sluta med fanan i topp. Han lämnar en klubb i lätt upplösning, i vart fall av en som betraktar klubben utifrån.

Bengt Madsen blev aldrig den store ledaren för klubben, han så gärna ville bli. Jag placerar honom en bra bit efter både Eric Persson och Hans Cavalli-Björkman.
Trots det vet jag inte hur jag ska ställa mig till hans avgång.
Är det bra?
Jag vet inte. Klubben kanske hade behövt hans bufflighet, med tanke på att man redan sparkat både biträdande tränaren Hans Gren och sportchefen Hasse Borg. Ingen av dom har ersatts. Beklagligt.
Vad får vi i stället?
Styrelseledamoten Håkan Jeppsson som själv lanserat sig som ny ordförande i MFF?
Jag vet inte ett barr om honom. För mig framstår han därför som ett osäkert och obehagligt kort.
Jag vill se ett ESS på posten.
Vill inte du?



Sydsvenskan om Bengt Madsens avgång HÄR!
Anja Gatu om Bengt Madsen HÄR!
Skånska Dagbladet om Madsen HÄR!
Kvällsposten HÄR!
Aftonbladet HÄR!

1 kommentar:

  1. Absolut ska ett ess in i leken.

    Madsen kommer inte att saknas.
    (hoppas att jag känner likadant efter 2010)

    SvaraRadera