måndag 25 januari 2010

MFF:aren Andreas Nilsson grattas på 100-års dagen!

MFF-BLOGGEN lyfter på 100 hattar för Andreas Nilsson som den 26 januari-tisdag-fyller 100 år.
Andreas spelade 371 matcher för klubben under åren 1929-1940.
Han debuterade den 7 april 1929 i en träningsmatch mot Arlöv BI (5-2). 1932 blev det en B-landskamp mot Norge (3-0) samt en A-landskamp mot Finland 1936 (2-1).
Den sista matchen för MFF var i en vänskapsmatch mot IFK Eskilstuna (2-2, den 10 november 1940. Från 1946 och 14 år framåt satt han i styrelsen och var sekreterare.

I dag framlever han sina dagar på ett äld
reboende i Malmö.
När en före detta storspelare i MFF fyller 100 år, är det megastort.
Därför fick jag gräva extra djupt i mitt digra MFF-arkiv. Till slut lyckades jag fiska upp lite exklusivt material som gulnat av ålderdom
Nu kör vi. Det har snart gått 81 år sedan.
Häng med!



I MFF:aren nr 3 från oktober 1929 hittar jag ovanstående bild.
Andreas Nilsson spelar vänsterinner
hemma mot Halmstads BK den 21 april i div II södra. Det är hans egentliga debut i seriesammanhang för klubben. Matchen slutar med vinst, 3-0.
Andreas Nilsson gör två mål, premiärmålet med en s k språngskalle. Bilden är unik. Det här är första gången den visas sedan 1929. Det är jag som lagt in pilen som förstärkning


I MFF:aren nr 2 från juli månad samma år hittar jag att någon okänd begåvning skaldat om Andreas Nilsson. Det står något kryptiskt ”Porträtt ur MFF-albumet” utvalda av EP. Jag utgår ifrån att EP är Eric Persson som var sekreterare i klubben på den tiden.
Det framgår inte vem skalden är, men jag misstänker starkt att vi just bevittnat Eric Perssons första offentliga verk:
"...anspråkslös och kamratlig som han är..."
Teckningen är också skapad av en okänd begåvning.
Jag tror jag får söka upp Andreas Nilsson. Han kan säkert lösa mysteriet.
Vi tar det i lugn och ro efter 100-årsdag
en.
Och du, klicka på bilderna och de blir större. Då kan du också, utan problem, läsa texten om Andreas Nilsson.


CENTRING:
Tommy Wahlsten som är en fena på sporthistorik och statistik, menar att Andreas språngskalle på den unika bilden, endast är en halv språngskalle.
Vad tycker du?


BONUS!
Läs också Tobias Christofferssons hyllningsintervju med Andreas Nilsson HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar