tisdag 9 november 2010

Carl med Skånes hetaste fotbollssouvenir: En bit av målnätet från MFF:s GULDMATCH!

Lommabon Carl, 21 år, står i min Täppa och viftar med några snörstumpar. I famnen håller han MFF:s officiella maskot i början av 1990-talet, Todde.
Både Todde och jag är förvånade, för det är inte vilka snörstumpar som helst Carl håller i handen. Nej, det är en bit av målnätet till ett av målen på Swedbank Stadion.
-Jag gjorde som många andra. Klippte av en bit och tog med mig hem, berättar MFF-supportern.


Carl stod på supporterläktaren (vid pilen). När slutsignalen ljöd mellan MFF-Mjällby var guldet klart. Glädjen monumental. Tusentals supportrar invaderade planen från alla håll och kanter.
-Vakterna och poliserna gjorde väldigt lama försök att stoppa oss. Det var i stället skratt och glädje, berättar Carl. Och fortsätter:
-När jag kommer ner till målet stod folk och försökte fila av bitar av målnätet. Då hittade vi en sax som låg där. Det verkade som saxen var speciellt utlagd för att vi skulle kunna klippa av en bit som souvenir. Jag fick min bit av nätet, där MFF smällde in sina båda mål mot Mjällby. Härligt.

Till Sydsvenskan säger Fritid Malmös Bo Raneheim:
-Nätet är borta från båda målen, men lite souvenirer ville väl folk ha, och dem byter vi ändå inför varje säsong.
Vad ska då Carl göra med sina heta snörstumpar:
-Pappa tycker jag ska rama in dom, så blir det nog, fortsätter han.
Även tre av de fyra hörnstolparna försvann. Den kuppen var Carl inte inblandad i.
-Nej, det räcker mer än väl med en bit av målnätet, säger han och ler.
Carl har själv valt att träda fram.
Det tackar jag Carl för.
SM-GULD, SM-GULD...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar