fredag 12 juni 2009

Jag blev inlåst på Nya Ullevi i Göteborg-och fick planka UT!



Innan jag berättar denna osannolika story, vill jag bara säga en sak: jag ska ALDRIG mer klaga på Swedbank Stadion i Malmö. Jag ska ALDRIG klaga på de eländiga trafikpropparna efter matcherna i Malmö. Nog sagt!
Jag har nämligen varit på match i Göteborg, Nya Ullevi och VM-kvalet Sverige-Malta. Det blev ingen rysare på planen men dessvärre utanför planen. Huvudrollen spelade jag själv och inte Zlatan Ibrahimovic.
Efter en stunds letande hittade jag och mina vuxna söner våra platser, läktare N och sektion 01. Det var så högt upp att vi nästan kunde ta på molntapparna.
Efter ett tag trängde sig IFK Göteborgs sportchef Håkan Mild med sällskap in. Håkan log med hela ansiktet och viftade med sin biljett. Något var fel. Vi satt på deras platser, sa Håkan med sällskap.
-OK, sa jag, men nästa gång slår ”di blåe” er svarade jag magsurt. Håkan fortsatte att le och menade att ”vi får spela om det”.
Vi drog vidare upp i rymden. Fast rätt säkra på att vi faktiskt satt på rätt platser, men så var Håkan Mild en tuff jävel på planen också.


Inte nog med Håkan Mild. Min rysare började faktiskt redan före matchen då jag letade parkering och hamnade bland alla TV-bussar. Det var inte långt ifrån att SVT:s Thomas Wernersson strök med. Han snurrade med ett finger. Även han log åt mig. Varför ler alla gamla storspelare åt mig?
Fin
alen blev för min del till en mardröm. Jag kom inte ut. Jag var instängd på Nya Ullevi byggd 1958 till VM i fotboll. Och inte såg jag röken av Mild eller Wernersson. Jag kom inte ut! Den där snurrgrinden tog jag mig igenom, men sedan var det stopp. Världens största hänglås spärrade vägen.
Herre Gud, Göteborg! Det är 2009. Har ni inte lärt er något på 51 år!
Det dök upp en vakt med 1000 nycklar. Ingen passade. Larmet gick:
”Man i övre medelåldern som påminner om Clark Gable kommer inte ut från are
nan!”
Fler vakter skyndar till. Det råder kris. Man kan väl för allt i världen inte lämna människan kvar på Nya Ullevi i Göteborg?
Det va
r väl Tom Hanks som gjorde den där filmen om en man som framlevde sina dagar på en flygplats? Uppföljare på gång?
Till slut med gemensamma starka armar baxade/lyfta Göteborgs hela vaktstyrka mig över en mur (jag har en ny fräsch höft, därför råder försiktighet).
Jag darrade av upphetsning och trötthet och vad fan du vill.
Aldrig mer Nya Ullevi i Göteborg!


Om du klickar på denna länken så får du mer om Håkan Milds framfart på läktaren Sverige-Malta. Länken får du HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar