fredag 29 oktober 2021

Mitt dystra minne: MFF-BLOGGEN dödades av fotbollshuliganer

 

Det var aldrig tänkt det skulle sluta på detta trista vis. Inför den allsvenska säsongen 2009 sjösatte jag MFF-BLOGGEN. De social medierna fanns ännu så länge inte på kartan. Jag var alltså tidigt ute. 
Bröt ny spännande mark. 
Bloggen mottogs med stor entusiasm. 
Det höll till den 30 juli 2011. 
Då tröttnade jag definitivt. 
Fick nog. 
Orkade inte längre. 
Under dessa år var det stökigt på läktarna. Även utanför arenorna. 
Ett jävla liv, helt enkelt. 
Huliganer skrämde merparten av publiken. 
Det som fick mig sätta punkt, var MFF:s hemmamatch mot Djurgården den 30 juli 2011. Djurgårdssupportrar slängde knallskott s k bangers in på planen under själva matchen. MFF tog snabbt ledningen med 1-0. Då haglade bomberna in på planen. 
Domaren, Martin Hansson, avbröt matchen efter 12 minuters spel. 
Det urartade. 
Arenan blev en livsfarlig plats för både åskådare och spelare. Huliganerna dödade alltså MFF-BLOGGEN. Jag fick nog. Skickade bloggen till Internets begravningsplats för nedlagda bloggar. 
 Mitt nytänkande gick i graven. 
Hur blev efterspelet? 
Disciplinnämnden beslutade den 5 september 2011, med tillämpning av 2 kap 15 § i SvFF:s tävlingsbestämmelser (TB), att matchen skall spelas om i sin helhet. 
MFF protesterade. 
De ledde matchen med 1-0 när domaren Hansson bröt matchen. Givetvis ett korkat beslut av disciplinnämnden. 
Nu vann i alla fall MFF omspelsmatchen med 1-0 den 15 oktober 2011. 
Skönt det, i alla fall. 
Tio år senare är vi där igen. 
Storbråk på arenan vid den senaste hemmamatchen mot AIK (dagens Sydsvenskan här nedanför). 
Skönt jag lagt ner MFF-BLOGGEN. 
Huliganerna vann. 
Det kan jag ta. 
Det värsta är att förbundet och klubbarna fortsätter dalta med galna fotbollssupportrar. 
Usch!
Rött kort på det.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar